O mnie

Moje zdjęcie
Warszawa, Mazowsze, Poland
Po prostu jestem.

środa, 21 września 2011

GTWB XLVII Miasto w świetle latarń - Torowcy i sieciowcy

Torowcy i sieciowcy
Ich codzienna praca (właściwie conocna), odbywa się głównie w świetle latarń.
Kiedy już ostatnie, kursujące liniowo tramwaje opuszczą stołeczne torowiska i udadzą się do zajezdni, oni mogą przystąpić do pracy.


TOROWCY

Warszawa, Praga Południe, Grochów, Rondo Wiatraczna - 2011.09.19
Jeden z ostatnich, kursujących tego dnia tramwajów. Jak widać, skład jest już "ubrany" do zjazdu do "obory" (tak motorowi nazywają zjazd do zajezdni).
Wagony typu 123N (Hipolit, cegła) nr. tab. 2140#2141.




Warszawa, Praga Południe, Grochów, Rondo Wiatraczna - 2011.04.16
Wagon widniejący na następnych zdjęciach, już gościł na moim blogu.
W tym roku spotkaliśmy się cztery razy, raz w ciągu dnia i trzy razy w nocy. Dzienne zdjęcia pozostawię na inną okazję.
Wagon techniczno-gospodarczy na bazie wagonu typu K (berlinka) nr. tab. S-11
Pierwsze spotkanie.





Warszawa, Praga Południe, Grochów, Rondo Wiatraczna - 2011.04.20
Drugie spotkanie, kilka dni później prawie w tym samym miejscu.


Jak widać, robota pali się torowcom w rękach :-).




Natomiast wagon S-11 lubi sobie zrobić chwilę przerwy, aby delektować się wiosennymi kwiatami :-).


Warszawa, Praga Południe, Grochów, Rondo Wiatraczna - 2011.09.09
Po raz trzeci, spotkaliśmy się w słoneczny dzień, a za czwartym razem znowu w nocy.
Tym razem panowie torowcy pracowali, a wagon S-11 podziwiał wciąż działające neony Uniwersamu Grochów.



O czym tak mógł wtedy rozmyślać S-11. Bardzo możliwe, że wspominał minione lata, kiedy kursował w te okolice jeszcze jako wagon liniowy. W roku 1969, wszystkie wagony K zostały przeniesione do obecnego ZET R2 Kawęczyńska. Ostatecznie z ruchu liniowego zostały wycofane w roku 1975. Przez ostatnie lata kursowały tylko na liniach 3, 3bis i 21 (były to trzy linie tramwajowe, kursujące tylko po praskiej stronie Wisły - obecnie pozostał "Ostatni Mohikanin" - linia 3). Uniwersam Grochów otwarto w sierpniu 1977 roku. Może wagon wspominał pole, które było w tym miejscu oraz starą drewnianą szopę stojącą u zbiegu ulic Męcińskiej i Igańskiej. Może też, podobnie jak ja, był świadkiem, jak którejś letniej, upalnej niedzieli szopa ta spłonęła. A może wspominał stare, znajome "ogórki", które wtedy miały pętlę wzdłuż chodnika okalającego Rondo Wiatraczna. Jak mi się uda, to przy okazji go o to zapytam :-).




SIECIOWCY

W gwarze motorowych - pająki.
Z "pająkami" spotkałem się w tym roku tylko raz, ale za to od razu z jak liczną brygadą.

Warszawa, Praga Północ, ul. Targowa - 2011.09.05
Ul. Targowa, rozjazd tramwajowy w ul. Kijowską.
Samochody Pogotowia Sieciowego TW - Star 1142L Montraks 2 nr. tab. 357 oraz Star 1142L Montraks 1 nr. tab 356


Montraks 2 nr. tab. 357

Montraks 1 nr. tab 356





Ul. Targowa, rozjazd w al. Zieleniecką.
IVECO ML 130 E18D Montraks 5PS nr. tab. 353

Nareszcie białe światło.



Warszawa, Praga Południe, Grochów, Al. Waszyngtona - 2011.09.19
Kiedy torowcy i sieciowcy kończą swoją pracę, niebo zaczyna się rozjaśniać a Księżyc, który często im towarzyszy, też szykuje się do odpoczynku.

Warszawa, Praga Południe, ul. Zamoyskiego i ul. Targowa - 2011.05.17
Niebo jest coraz jaśniejsze... (ul. Zamoyskiego)


...na przystankach pojawiają się pierwsi pasażerowie. (ul. Targowa)

Jeszce kilka minut i na torach pojawią się pierwsze, poranne tramwaje. A latarnie? Latarnie zgasną.

Podczas tegorocznych Dni Transportu Publicznego, udało mi się nagrać taką oto piosenkę. Niestety, nie od początku :-(.

13 komentarzy:

  1. Ale hurtownia fot tu dzisiaj u Ciebie... Fajnie! Zwłaszcza, że "Wiatraka" po zmroku w świetle latarni na żywo nie widziałem... więc foty na razie mi wystarczą. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie byłem na rondzie Wiatraczna po zmroku. A Ty, widzę, cały wieczór i noc oraz ranek poświęciłeś na cykanie. Podziwiać, podziwiać.

    OdpowiedzUsuń
  3. @Robert - obecnie najciekawszym elementem nocnego Wiatraka są neony Uniwersamu Grochów. Mam już trochę zdjęć o tej tematyce, jednak wszystkie były robione niejako "przy okazji". Muszę w końcu poświęcić jedną noc tylko i wyłącznie dla Uniwersamu.
    @Marcin - tylko zdjęcia datowane 2011.09.19 (pięć) były robione z myślą o GTWB. Pozostałe to moje nocne "rajdy rowerowe".

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiatraka nocą już widziałem ale jakoś wtedy nie myślałem żeby focić...

    OdpowiedzUsuń
  5. Uniwersam to chyba chcą burzyć, nie? Dzięki za długą i ciekawą opowieść. Najbardziej chyba podobał mi sie płonący tor ;) Czasem widuję iskry na drutach, lub spod kół tramwajów (mówi się, że to wtedy rozmagnesowują się dyskietki ;) ), ale ognia nie widziałam.
    Zresztą, nocą pracuje się chyba spokojniej. Ostatnio widziałam ekipę naprawiającą tor na węźle Młociny, w biały dzień. Co chwila musieli odskakiwać przed nadjeżdżającym tramwajem...

    OdpowiedzUsuń
  6. Lav, a Ty stałaś pewnie z aparatem, czekając aż za którymś razem nie zdążą?
    :D

    OdpowiedzUsuń
  7. To ile kilometrów zrobiliśmy?

    OdpowiedzUsuń
  8. Porządni ludzie to w nocy śpią ;)))

    OdpowiedzUsuń
  9. Suuuper wpis. Bardzo mi się podoba. Oczywiście dołączam do chórku pochwalnego za robienie zdjęć całą noc. ;-) Zdjęcia super.

    OdpowiedzUsuń
  10. @Sebik - To może jakaś nocna sesja :-).
    @lavinka - Można powiedzieć, że to cud, że Uniwersam jeszcze jest. W 2007 roku teren ten kupiła firma deweloperska Dom Development. Uniwersam miał być rozebrany w zeszłym roku a w tym miejscu miał powstać kompleks mieszkalno - handlowo - usługowy.
    Odnośnie prac torowych w ciągu dnia - prace takie przeprowadza się tylko w przypadkach nagłych wypadków.
    Ten ogień na torowisku "na żywca" wyglądał o wiele fajniej niż na zdjęciach :-).
    @Marcin - To co napiszę, to taki czarny humor. Gdyby Lav uchwyciła sytuację o której napisałeś, miałaby materiał (co prawda spóźniony, ale jednak) do akcji "Ślizgiem po szynach" :-(.
    @ikroopka - Trochę tego było :-).
    @H_Piotr - Nigdy nie twierdziłem, że jestem porządnym "ludziem". Wręcz przeciwnie :-).
    @DużeKa - Dzięki, dzięki, dzięki :-).

    OdpowiedzUsuń
  11. Też podziwiam - cierpliwość i ilość materiału.
    A ten 'roboczy' wagon (albo identyczny) widuję wcale często na torach Woli i Żoliborda

    OdpowiedzUsuń
  12. a kiedy relacja z DTP 2011 ?

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie przewiduję jakiejś obszernej relacji z DTP. Nie chcę powielać tego co można w dużych ilościach znaleźć w Internecie. Będzie wpis poświęcony DTP, ale zbieram jeszcze informacje na temat obiektu, który chcę zaprezentować.
    Anonimowy, a może jakaś mała podpowiedź, kim jesteś? :-)

    OdpowiedzUsuń