O mnie

Moje zdjęcie
Warszawa, Mazowsze, Poland
Po prostu jestem.

poniedziałek, 17 czerwca 2013

WuKaDką na Olszynkę Grochowską.

WKD - Warszawska Kolej Dojazdowa .
Na terenie Warszawy, WKD zatrzymuje się na siedmiu stacjach. Ostatnią (lub pierwszą - zależy z której strony na to spojrzeć), najdalej wysuniętą na wschód jest stacja Warszawa Śródmieście WKD. Okazuje się, że od pewnego czasu pociągi WKD docierają dalej - na Olszynkę Grochowską.

Warszawa, Praga Południe, Olszynka Grochowska - 2013.06.16
Szopa Kolei Mazowieckich przy ul. Dudziarskiej, widok od strony wschodniej.

Tego dnia (niedziela) pogoda była idealna do jazdy na rowerze. Uruchomiliśmy z żoną tandem i w drogę. Tak się złożyło, że nasza trasa przebiegała obok "szopy" KM przy ul. Dudziarskiej. Wystarczył mi jeden rzut oka aby stwierdzić, że na torach stoi jakiś "obcy".
Od lewej strony: w szopie - EZT EN57 ??????, na zewnątrz - EZT PaFaWag EN57 1909 2 120 651-6, EZT PESA EN97 33WE 009 (to ten "obcy) oraz EZT STADLER FLIRT ER75-002 2 140 001-0. Tego ostatniego spotkałem również przy EW51.

O taborze jakim dysponuje WKD nie będę się zbytnio rozpisywał, ponieważ informacje na ten temat można znaleźć pod linkiem, który podałem na początku tej notki.
Widoczny na zdjęciach EZT EN97 to jeden z ostatnich nabytków WKD.

I teraz pytanie - co robi EN97 w barwach WKD na Olszynce Grochowskiej? Czyżby WKD rozszerzyło zasięg swojej działalności tak daleko w głąb prawobrzeżnej Warszawy?
Niestety, nic z tego.
Pomimo dostaw zamówionych w bydgoskiej Pesie EN97 33WE, nadal podstawą taboru WKD są zestawy EN94 101Na z wrocławskiego PaFaWag-u. Zestawy EN94 stopniowo zaczęto wycofywać z eksploatacji, zastępując je nowymi EN97. I jak to się mówi, wyszło szydło z worka. Okazało się, że w nowych zestawach EN97 dochodzi do bardzo szybkiego zużycia powierzchni tocznych zestawów kołowych. WKD nie posiada tokarki podtorowej umożliwiającej przetoczenie kół (reprofilacja powierzchni tocznych) i właśnie dlatego EN97 przywędrował do warsztatów Kolei Mazowieckich.
A pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim i Warszawą znowu "królują" dobre, sprawdzone zestawy EN94.
Ponieważ ostatnio nie bywam w tych rejonach, do zilustrowania posłużę sią zdjęciami trochę archiwalnymi.
Warszawa, Ochota, Szczęśliwice, widok z wiaduktu Al. Jerozolimskich nad stacją Warszawa Aleje Jerozolimskie - 2010.04.15
EZT EN94 101Na 17 # EN94 101Na 08

Niestety, nie jest to jedyny problem z zestawami EN97. Są one bardziej "prądożerne" niż EN94 i obecna wydajność systemu zasilania sieci trakcyjnej WKD, nie umożliwia eksploatacji wyłącznie zestawów EN97.
W zaistniałej sytuacji, pomimo wcześniejszych planów wycofania z eksploatacji w zeszłym roku, zestawy EN94 nadal wożą pasażerów.
Warszawa, Wola, najdalej wysunięta na wschód stacja Warszawa Śródmieście WKD - 2009.05.16
EZT EN94 101Na 13 # EN94 101Na 34

Pomimo obecnej sytuacji i tak w niedługim czasie staruszki EN94 będą musiały opuścić torowiska WKD. Ich "wydolność" to już tylko ok. półtora roku. Niedawno pożegnaliśmy tramwajowe wagony 13N i niedługo czeka nas to samo z EN94. Coś tam zostanie jako tabor historyczny a reszta na złom.
A co będzie, jak sytuacja z nowymi zestawami się powtórzy?
Wtedy pozostanie przywrócić do ruchu liniowego ostatnie odwody, czyli mój ulubiony (co widać na zdjęciu poniżej) wagon EN80 16.
To samo miejsce i data co powyżej.
Zdjęcie trochę nieostre. Tak bardzo marudziłem żonie, że bardzo mi na nim zależy, że ma się do niego porządnie przyłożyć aż z nerwów zaczęły jej trząść się ręce. :-)

Na zakończenie historyczny EN80 w miniaturze.
Warszawa, Wola, Muzeum Kolejnictwa, budynek dawnego dworca PKP Warszawa Główna - 2007.05.19