O mnie

Moje zdjęcie
Warszawa, Mazowsze, Poland
Po prostu jestem.

niedziela, 20 stycznia 2013

GTWB LXII Nowe otwarcie, nowe szanse, nowe możliwości - Otwarcie nowego połączenia Rondo Wiatraczna-Śródmieście. Linia okresowa - rowerowo-saneczkowa.

Warszawa, Praga Południe, Grochów, Rondo Wiatraczna - 2013.01.19

Mieszkańcy Warszawy z niecierpliwością oczekują otwarcia nowych połączeń komunikacyjnych. Najwięcej ostatnio pisze się i mówi o linii tramwajowej na najmłodszym warszawskim moście (dwojga nazw) oraz centralnym odcinku drugiej linii metra. O ile tramwaje na moście pojawią się już wkrótce (ta linia tramwajowa to też odcinek większej całości), o tyle na drugą linię metra trzeba jeszcze trochę poczekać. Pominę pozostałe plany zmian komunikacji miejskiej w Warszawie poza jednym.

Linia autobusowa 521, spadkobierczyni dawnej linii pospiesznej C.
Obecnie Falenica - Szczęsliwice (ul. Bysławska - ul. Dickensa).
Zarząd Transportu Miejskiego chce tę linię skrócić do odcinka Falenica - Grochów (ul. Bysławska - Rondo Wiatraczna). Od razu przyznam się, że nie zabiorę głosu ani "za" ani "przeciw". Nie korzystam z tego połączenia, więc nie mogę się wypowiadać. Wiem natomiast, że jest dużo osób przeciwnych skróceniu linii 521. Z Ronda Wiatraczna do Śródmieścia (pomijam Trasę Łazienkowską oraz linię tramwajową nr 8) kursują trzy linie tramwajowe al. Waszyngtona - 9, 24 oraz do czasu ukończenia budowy metra na ul. Targowej, linia 25.
Na zdjęciu poniżej wagon 116Na (U-boot) nr tab. 3004 na linii 25 zjeżdża z Ronda Wiatraczna w al. Waszyngtona.
Oprócz tramwajów al. Waszyngtona kursuje wspomniana wyżej linia 521.
Na zdjęciu autobus Solaris Urbino 18 W17 nr. tab 8305 na linii 521, Rondo Wiatraczna przed przystankiem Wiatraczna 03. Jak widać autobus jedzie jeszcze na Szczęśliwice.
Po skróceniu trasy, autobusy linii 521 właśnie tu będą zawracały w stronę Falenicy. Jakby do tematu nie podchodzić jedno jest pewne. W ciągu al. Waszyngtona, Most Poniatowskiego, Al. Jerozolimskie ubędzie jeden środek transportu. Jak wiadomo życie nie znosi próżni. Wczoraj (tj. 19.II) całkiem przypadkiem trafiłem na otwarcie nowej linii mającej zastąpić 521 na odcinku od Ronda Wiatraczna w stronę Śródmieścia. Otwarcie to nie było tak szumne, widowiskowe jak prezentacja wagonów Inspiro, zakupionych dla warszawskiego metra. Nie było wcześniejszych ogłoszeń, nie przybyli włodarze miasta. Po prostu, nowy środek transportu pojawił się na przystanku, zabrał pasażerów i ruszył w trasę.
Na zdjęciu poniżej pojazd rowerowo-saneczkowy na linii Rondo Wiatraczna - w stronę Śródmieścia, ruszający z przystanku Wiatraczna 03.
Pojazd taki stwarza nowe możliwości bezkolizyjnego przemieszczania się po mieście. Awaria jednego tramwaju blokuje wszystkie pozostałe, kolizje drogowe powodują korki blokujące jezdnie. W tym przypadku żadne awarie, kolizje nie uniemożliwiają kontynuowania podróży. Wręcz stwarzają możliwości lepszego poznania miasta. Pojazd ten nie jest uzależniony od głównych ciągów komunikacyjnych. Np. całkowicie zablokowana al. Waszyngtona na odcinku ul. Międzynarodowa - Rondo Waszyngtona i od razu jest okazja do przejazdu alternatywną trasą przez Park Skaryszewski.
Ponadto dzięki temu pojazdowi pojawiła się szansa, że zakończą się kłótnie i walki o miejsca siedzące. Każdy pasażer musi siedzieć i koniec, kropka. :-)
Na zdjęciu poniżej pojazd rowerowo-saneczkowy zjeżdża z Ronda Wiatraczna w al. Waszyngtona.
Niestety, przy tylu zaletach, pojazd ten posiada jedną wadę. Jak zaznaczyłem w tytule, jest to linia okresowa, dokładnie zimowo - śniegowa.